دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با مهندسی ژنتیک؛

گل طبیعی اطلسی شب‌تاب و دو رنگ مناسب آپارتمان‌ها پرورش داده شد

گل طبیعی اطلسی شب‌تاب و دو رنگ مناسب آپارتمان‌ها پرورش داده شد
گل اطلسی مهندسی‌شده به لطف ترکیب با ژن‌های قارچ شب‌تاب با درخششی سبز رنگ توسط یک شرکت خارجی پرورش داده شد.
کد خبر : 898850

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از مجلۀ نیچر؛ یک شرکت بیوتکنولوژی در ایالات متحده با نام لایت بیو (Light Bio)، گل اطلسی درخشانی برای خانه‌ها یا باغ‌های ارائه می‌دهد که به صورت ژنتیکی دستکاری شده است. این گل اطلسی در طول روز سفید به چشم می‌آید، اما در تاریکی درخشش سبز کم رنگی از خود ساطع می‌کند.

این نوآوری محققانی مانند دیگو اورزائز (Diego Orzáez) را تحت تأثیر قرار داده است، چنانچه دیگو آن را پیشگامانه توصیف می‌کند. کایث وود (Keith Wood) مدیر عامل لایت بایو، از دهه 1980 بر روی گیاهان زیست‌شب‌تاب کار کرده است و اخیراً توانسته با ژن‌های یک قارچ زیست‌شب‌تاب و حفظ درخشش آن بدون استفاده از غذایی خاص. گل اطلسی شب‌تاب پرورش دهد.

بر خلاف نمونه‌های جانوری موجودات شب‌تاب که با دست‌کاری ژنتیکی ساخته شده‌اند، مانند گلوفیش (GloFish)، زیست‌شب‌تاب در گل اطلسی به منبع نور یا مواد مغذی خاصی نیاز ندارد. نمونۀ دیگری از محصولات گیاهی با دستکاری ژنتیکی گوجۀ بنفش است که اخیراً دانه‌های آن در ایالات متحده به فروش رسید. در این گوجه‌ها از ژن گل میمونی (Antirrhinum majus) استفاده شده تا رنگ بنفش به خود بگیرد.

زیست‌شب‌تاب: گیاه آپارتمانی درخشنده برای اولین بار وارد بازار ایالات متحده شد

لایت بیو چندان از به اشتراک‌گذاری قلمه‌های گل اطلسی نگران نیست و بر نوآوری برای ارتقای محصولات خود تمرکز می‌کند. محققانی مانند اورزائز اشاره می‌کنند که می‌توان از گیاهان زیست‌شب‌تاب برای تشخیص زود هنگام مشکلات و بیماری‌های محصولات کشاورزی استفاده کرد. آنها بر این باورند که نمونه‌های موفق مهندسی ژنتیکی گیاهان زیست‌شب‌تاب، مانند گل اطلسی، می‌تواند نظر مردم را به سمت دستکاری ژنتیکی برای اهداف سودمند سوق دهد.

به طور کلی، این گل اطلسی درخشان یک کاربرد منحصر به فرد از مهندسی ژنتیک با مزایای بالقوه فراتر از جذابیت‌های بصری آن است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته