دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در سنگاپور محقق می‌شود؛

ساخت بزرگ‌ترین کارخانه حذف دی‌اُکسیدکربن اقیانوسی

ساخت بزرگ‌ترین کارخانه حذف دی‌اُکسیدکربن اقیانوسی
بزرگ‌ترین کارخانه حذف دی‌اُکسیدکربن مبتنی بر اقیانوس توسط یک شرکت دانش‌بنیان در سنگاپور ساخته می‌شود.
کد خبر : 899637

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از تایم، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا لوس‌آنجلس و شرکت دانش‌بنیان «آکواتیک» (Equatic) وابسته به این دانشگاه پروژه ۲۰ میلیون دلاری حذف دی‌اُکسیدکربن مبتنی بر اقیانوس را با حمایت سازمان آب سنگاپور (PUB)، بنیاد تحقیقات ملی (NRF) و موسسه مدیریت کربن (ICM) دانشگاه کالیفرنیا اجرا می‌کنند.

در پروژه «آکواتیک 1» (۱ Equatic) قرار است روزانه ۱۰ تن  CO2 حذف شود که افزایش صد برابری را نسبت به دو طرح آزمایشی پیشین همین پروژه در لس آنجلس و سنگاپور را نشان می‌دهد.

این پروژه در دو مرحله طی ۱۸ ماه آینده توسط گروهی چند رشته‌ای متشکل از محققان و متخصصان ICM و Equatic در مرکز تحقیق و توسعه سازمان آب سنگاپور در تواس؛ غرب سنگاپور ساخته خواهد شد.

مرحله نخست در ماه مارس آغاز خواهد شد و تا پایان سال ۲۰۲۴ روزانه یک تن دی‌اکسیدکربن حذف خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود مرحله دوم که شامل افزوده شدن ۹ ماژول به این کارخانه باشد اوایل سال ۲۰۲۵ تکمیل شود.

فرآیند منحصربه‌فرد شرکت دانش بنیان Equatic از الکترولیز برای عبور جریان برق از آب دریا استفاده می‌کند که با ایجاد واکنش‌های شیمیایی، CO ۲ محلول در آب را حذف می‌کند. برخلاف روش‌های سنتی، Equatic-۱ به طور ایمن CO ۲ را در مواد جامد مبتنی بر کلسیم و منیزیم ذخیره می‌کند و یک محلول با دوام برای حداقل ۱۰ هزار سال می‌سازد.

این فناوری منحصر به حذف کربن نیست و روزانه تقریباً ۳۰۰ کیلوگرم هیدروژن کربن منفی نیز تولید می‌کند.

یکی از مدیران شرکت دانش‌بنیان آکواتیک توضیح داد: مقیاس‌پذیری راه‌حل‌های حذف کربن به فناوری، شرکای جسور و متعهد، و تمرکز بر موفقیت به موقع و قابل اندازه‌گیری نیاز دارد. ما بسیار خوش شانس بوده‌ایم که این چشم‌انداز مشترک را با شرکای خود در سنگاپور ایجاد کرده‌ایم تا راه حل‌های آکواتیک را در مقیاس تجاری و در سراسر جهان گسترش دهیم.

داستان موفقیت آکواتیک با پروژه‌های آزمایشی در لس آنجلس و سنگاپور در سال ۲۰۲۳ آغاز شد و در کمتر از دو سال، به شهرت جهانی رسید. وب سایت خبری «تایم» آن را یکی از بهترین اختراعات سال ۲۰۲۳ معرفی کرد و وب‌سایت «Popular Science» نیز آن را در میان ۵۰ نوآوری برتر سال قرار داد.

پروژه  Equatic-۱ در مقیاس کامل، می‌تواند دی‌اکسید کربنی را که سالانه ۸۵۰ نفر منتشر می‌کنند، حذف کند. برنامه‌های این شرکت دانش‌بنیان شامل راه‌اندازی یک کارخانه تجاری با قابلیت جذب نزدیک به ۱۱۰ هزار تن دی‌اکسیدکربن در سال است که معادل انتشار سالانه بیش از ۲۵ هزار نفر است.

سازمان آب سنگاپور امیدوار است تا سال ۲۰۴۵ با رویکردی سه‌جانبه برای جایگزینی، کاهش و حذف انتشار کربن، به انتشار صفر خالص برسد.

Equatic-۱ به عنوان یک سیستم مدولار طراحی شده است. این استراتژی از یک سو امکان گسترش سریع و از سوی دیگر کاهش مخاطرات در مقایسه با فناوری‌های مقیاس‌بندی سنتی را به همراه دارد.

این سیستم همچنین از آند‌های انتخابی ساخته شده توسط سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته انرژی وزارت انرژی آمریکا  (ARPA-E) استفاده خواهد کرد که به طور خاص، اکسیژن، تولید و محصولات جانبی ناخواسته کلر را در طول الکترولیز آب دریا حذف می‌کنند.

اعتبارات کربن از Equatic-۱ به شرکای پروژه اختصاص خواهد یافت. آکواتیک فاش کرد که با چندین شرکت از جمله بوئینگ برای خرید این اعتبار‌ها از کارخانه‌های تجاری آینده به توافق رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته