دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اکتشاف اعماق اقیانوس با عروس دریایی رباتیک

اکتشاف اعماق اقیانوس با عروس دریایی رباتیک
دانش‌پژوهان با الهام از عروس دریایی، رباتی هیبریدی ساخته‌اند که می‌تواند مانند همتای طبیعی‌اش، اعماق اقیانوس را کاوش کرده و راز اعماق ناشناخته اقیانوس‌ها را برای بشر فاش کند.
کد خبر : 899714

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به  نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) با ترکیب قطعات ماشینی و توانایی‌های شبه جانوری، عروس دریایی رباتیک بیوهیبریدی ساخته‌اند که می‌تواند به طور خودکار از اعماق اقیانوس اطلاعات جمع‌آوری کند و برای کسب داده‌ها در محیط‌های دریایی مستقر شود.

حدود ۵ درصد از اقیانوس‌ها کاوش شده و بقیه آن هنوز راز سر به مُهر است. دانشمندان در تلاش هستند تا بیشتر اقیانوس را کاوش کنند و برای این کار، به ابزار‌های بهتری نیاز دارند تا این کار را سریع‌تر انجام دهند.

«جان دِبیری» (John Dabiri) یکی از مجریان این طرح، گفت: می‌دانیم اقیانوس‌ها در تعیین آب و هوای حال و آینده ما در خشکی حیاتی هستند با این حال هنوز به طرز شگفت‌انگیزی درباره اقیانوس، به‌ویژه مناطق عمیق و دور از سطح، اطلاعات کمی داریم.

وی افزود: قصد داریم با اتخاذ یک رویکرد غیر متعارف با الهام از یکی از معدود حیواناتی که موفق شده است تمام اقیانوس را کاوش کند، گامی در شناسایی دنیای زیر آب برداریم.

اکنون، محققان موسسه فناوری کالیفرنیا بر روی یک عروس دریایی رباتیک کار کرده‌اند که بر اساس حرکات ماهیچه‌های یک عروس دریایی واقعی، با برق کنترل می‌شود.

آزمایش این عروس دریایی رباتیک در یک مخزن بزرگ، نشان داد می‌تواند به‌خوبی شنا کند و تجهیزات را بدون کاهش سرعت، حمل کند. این ربات ارزان، به خوبی کار می‌کند و می‌تواند به جایی که معمولا عروس‌های دریایی زندگی می‌کنند، برود.

دبیری توضیح داد: عروس دریایی رباتیک می‌تواند داده‌هایی مربوط به متغیر‌هایی مانند دما، غلظت شوری و اکسیژن باشد را جمع آوری کند؛ متغیر‌هایی که همگی در معرض تغییرات اقلیم زمین هستند.

اکتشاف اعماق اقیانوس با عروس دریایی رباتیک

وی اضافه کرد: عروس‌های دریایی کاوشگران اصلی اقیانوس‌ها هستند که به عمیق‌ترین نقاط آن دسترسی دارند و در آب‌های استوایی یا قطبی به راحتی زندگی می‌کنند. از آنجایی که این حیوانات دریایی مغز یا توانایی درک درد ندارند، توانستیم با متخصصان اخلاق زیستی همکاری کنیم تا این برنامه رباتیک بیوهیبرید را به روشی که از نظر اخلاقی اصولی باشد، اجرا کنیم.

پژوهشگران عملکرد شنای طولانی مدت این ربات بیوهیبرید را در یک تاسیسات بزرگ آب شور آزمایش کرده و برای این منظور تجهیزات الکترونیکی لازم را به قسمت جلویی این عروس‌های دریایی رباتیک متصل و آن را در آب رها کردند.

مانند انتهای نوک تیزی ک فلش، محققان قسمت جلوی بدنه ربات را به گونه‌ای چاپ سه بُعدی کردند که سطح برخورد بدنه با آب را کاهش و سرعت شنا را افزایش دهد. هم‌زمان، با استفاده از چاپ سه بُعدی موفق شدند ربات را به گونه‌ای متعادل کنند که عروس دریایی هیبرید توانایی شنای عمودی داشته باشد.

راه‌اندازی هر عروس دریایی حدود ۲۰ دلار هزینه دارد که بسیار ارزان‌تر از اجاره یک کشتی تحقیقاتی است که حدود ۵۰ هزار دلار در روز هزینه روی دست پژوهشگران می‌گذارد.

نتایج این تحقیقات در نشریه Bioinspiration & Biomimetics منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته