دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ارتباط شدت طوفان‌های اقیانوس اطلس با گرمایش جهانی

ارتباط شدت طوفان‌های اقیانوس اطلس با گرمایش جهانی
شدت طوفان‌های اقیانوس اطلس بیشتر می‌شود، زیرا آب‌های گرمتر انرژی بیشتری برای تشکیل طوفان فراهم می‌کند بر همین اساس محققان گرمایش بی‌سابقۀ اقیانوس را به تسریع گرمایش جهانی و الگوی آب و هوایی ال‌نینو نسبت می‌دهند.
کد خبر : 900382

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از لایوساینس؛ افزایش هشداردهندۀ دمای سطح دریا در «دالان طوفان» (hurricane alley) اقیانوس اطلس از ماه فوریه می‌تواند به طور بالقوه بر فصل آیندۀ طوفان تأثیر بگذارد. محققان گرمایش بی‌سابقۀ اقیانوس را به تسریع گرمایش جهانی و الگوی آب و هوایی ال‌نینو نسبت می‌دهند.

میانگین دمای سطح دریا از مارس 2023 با افزایش قابل توجه در سال 2024 به بالاترین حد خود رسیده است. این روند گرمایش نگرانی‌هایی را به وجود آورده از اینکه شدت طوفان‌های اقیانوس اطلس بیشتر شود، زیرا آب‌های گرمتر انرژی بیشتری برای تشکیل طوفان فراهم می‌کند.

کارشناسان به انحراف شدید از میانگین دمای اقلیمی تاکید می‌کنند و می‌گویند که این امر نشان‌دهندۀ رویدادی نادر با پیامدهای بالقوه طولانی مدت است. دمای گرمتر اقیانوس‌ها می‌تواند منجر به طوفان‌های قوی‌تر در طول فصل طوفان، یعنی از ژوئن تا نوامبر شود. دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که اگرچه گرمای اقیانوس‌ها لزوماً فراوانی طوفان‌ها را افزایش نمی‌دهد، اما در ایجاد طوفان‌های قوی‌تر و سریع‌تر نقش به‌سزایی دارند.

همچنین، ال‌نینو تاثیر زیادی بر الگوهای آب و هوای جهانی می‌گذارد و انتظار می‌رود چرخۀ کنونی ال‌نینو تا ژوئن ادامه یابد. این پدیدۀ آب و هوایی می‌تواند با تأثیر بر الگوهای باد بر شکل‌گیری طوفان در اقیانوس اطلس بر الگوهای آب و هوایی تأثیر بگذارد. اگر ال‌نینو ضعیف شود ممکن است تابستان طوفانی‌تری به وجود بیاید. ترکیبی از دمای شدیداً گرم در اقیانوس اطلس و شرایط جوی خاص می‌تواند یک محیط مساعد برای یک فصل مملو از طوفان‌های فعال ایجاد کند.

به طور خلاصه، افزایش دمای سطح اقیانوس اطلس نگران کننده است و می‌تواند پیامدهای بالقوه خطرناکی در زمینۀ طوفان‌ها در پی داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته