دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اروپا نخستین قوانین هوش مصنوعی جهان را تأیید کرد

اروپا نخستین قوانین هوش مصنوعی جهان را تأیید کرد
قانونگذاران اتحادیه اروپا قانون هوش مصنوعی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا را تأیید کردند و به این ترتیب قوانین پیشرو برای این فناوری را به مرحله اجرا نزدیک کردند.
کد خبر : 901803

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی تی‌ان، قوانین جدیدی که برای نخستین بار در جهان در حوزه هوش مصنوعی ارائه شده بود به تصویب نهایی نمایندگان کمیسیون اروپا رسید. این قوانین به تنظیم و نظارت بر استفاده از فناوری هوش مصنوعی در کشور‌های اعضای اتحادیه اروپا اقدام می‌کنند.

تصویب این قوانین برای حفظ حقوق و آزادی‌های شهروندان اروپایی در مقابل سوءاستفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی بسیار اهمیت دارد. از طریق این قوانین، توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان ملزم به رعایت استاندارد‌های امنیتی و اخلاقی، به‌ویژه در زمینه‌های حساس مانند بهداشت می‌شوند.

این قوانین با هدف تشویق نوآوری‌های هوش مصنوعی و پشتیبانی از شرکت‌های فناوری این حوزه تدوین شده‌اند. با تنظیم محیط کسب و کار مناسب، قوانین جدید اتحادیه اروپا به افراد و شرکت‌های متخلف انگیزه می‌دهند تا در این زمینه رشد کنند و به توسعه اقتصادی منطقه کمک کنند.

با این اقدام، اتحادیه اروپا نشان داده است که از توسعه هوش مصنوعی به عنوان یک فرصت و چالش مهم در دوران مدرن برای فعالیت‌های مدنی، صنایع و اقتصاد بهره می‌برد و همچنین برای حفظ قدرت مذاکره اروپا در همکاری‌ها و رقابت‌های بین‌المللی، این اقدامات را ارزشمند می‌داند؛ بدین ترتیب قانونگذاران اتحادیه اروپا روز چهارشنبه قانون هوش مصنوعی ۲۷ کشورعضو اتحادیه اروپا را تایید کردند و قوانین پیشرو جهان را در مسیر اجرایی قرار دادند تا اواخر سال جاری اجرایی شوند.

انتظار می‌رود قوانین هوش مصنوعی به عنوان یک راهنمای جهانی برای سایر دولت‌ها که با چگونگی تنظیم فناوری‌های در حال توسعه سریع درگیر هستند، عمل کند.

شرکت‌های بزرگ فناوری عموماً از نیاز به تنظیم هوش مصنوعی حمایت می‌کنند و در عین حال لابی می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که هر قانون به نفع آنها عمل می‌کند.

اتحادیه اروپا می‌گوید نگران است که سیستم‌های هوش مصنوعی قدرتمند باعث حوادث جدی شوند یا برای حملات سایبری گسترده مورد سوء استفاده قرار گیرند؛ همچنین نگرانند که هوش مصنوعی مولد بتواند سوگیری‌های پر دردسر را در بسیاری از برنامه‌ها گسترش دهد و بر بسیاری از افراد تأثیر بگذارد.

شرکت‌هایی که این سیستم‌ها را ارائه می‌دهند باید خطرات را ارزیابی و کاهش دهند. گزارش هر گونه حادثه جدی، مانند نقص عملکردی که باعث مرگ شخص یا آسیب جدی به سلامت یا دارایی می‌شود، هوش مصنوعی را تحت نظارت جدی قرار می‌دهد که در نهایت اعمال قوانین محدود کننده را در پی دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته