دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 اسفند 1402 - 00:01
تقویم علم؛

۲۹ اسفند در دنیای علم چه خبر؟

۲۹ اسفند در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲۹ اسفند برابر با ۱۹ مارس را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 902154

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز 29 اسفند برابر با ۱۹ مارس را ورق می‌زنیم.

***

اولین قانون ثبت اختراع

 ۱۹ مارس ۱۴۷۴ میلادی برابر با ۲۹ اسفند در سال ۸۵۲ خورشیدی، در ونیز ایتالیا قانون ثبت اختراع تصویب شد که اولین قانون مالکیت معنوی جهان در نوع خودش بود و اعلام می‌کرد: «هر فردی که در این شهر هر تدبیر جدید و مبتکرانه‌ای بسازد، که تاکنون در قلمرو ما ساخته نشده است، به محض اینکه به کمال برسد.... در هر نقطه از قلمرو ما انجام هر گونه کار دیگری ازنظر شکل و شباهت بدون رضایت و مجوز مولف تا ۱۰ سال برای دیگران ممنوع است.» هدف از این قانون جذب مخترعان و سرمایه‌گذاران به ونیز و توسعه فعالیت‌های اقتصادی جدید بود.

۲۹ اسفند در دنیای علم چه خبر؟

آخرین کرگدن سفید شمالی نر

۱۹ مارس ۲۰۱۸ میلادی برابر با ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ خورشیدی، جهان آخرین کرگدن سفید شمالی نر ۴۵ ساله را از دست داد. نام این کرگدن سودان بود. تیم دامپزشکی این گرگدن نر به دلیل رنج فراوانی که او پس از چند ماه مبارزه با عفونت شدید پا برده بود تصمیم گرفتند با تزریق به زندگی سودان پایان دهند. سال ۱۹۷۵ وقتی که سودان فقط ۲ سال داشت اسیر شد و تا سال تا ۲۰۰۹ در باغ‌وحش دوور کرالووه جمهوری چک زندگی کرد. ازآنجاکه اعتقاد بر این بود که سودان آخرین نمونه از گونه‌اش است که در طبیعت به دنیا آمده، باقی عمر خود را در منطقه حفاظت‌شده اول پژتا لایکیپیا در کنیا تحت مراقبت محافظان محیط‌زیست در امنیت زندگی کرد. با مرگ او فقط دو کرگدن ماده از این زیرگونه باقی مانده است که ناجین، دختر و فاتو، نوه این کرگدن هستند، دیگر کرگدن سفید نر زنده اواخر سال ۲۰۱۴ به‌طور طبیعی مرد و از آن به بعد سودان تنها کرگدن سفید شمالی نر دنیا بود. دامپزشکان نمونه‌هایی از اسپرم این کرگدن را پیش‌از مرگ او برداشتند به این امید که بتوانند در آینده و با کمک لقاح مصنوعی از این زیرگونه تولید کنند.

۲۹ اسفند در دنیای علم چه خبر؟

اولین زن برنده جایزه ریاضی آبل

۱۹ مارس ۲۰۱۹ میلادی برابر با ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ خورشیدی، کرن کسکولا اولنبک، ریاضی‌دان آمریکایی و استاد ریاضیات مقدماتی در دانشگاه تگزاس در آستین و پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون، برنده جایزه آبل شد. اولنبک این جایزه را به‌دلیل «فعالیت‌هایش در تجزیه و تحلیل هندسی و نظریه پیمانه‌ای، همین‌طور از اینکه یکی از طرفداران سفت و سخت برابری جنسیتی در حوزه علوم و ریاضیات» است جایزه آبل را به‌عنوان اولین زنی که این جایزه را دریافت کرده است برنده شد. جایزه آبل، جایزه‌ای بین‌المللی است که به افتخار ریاضیدان نروژی نیلس هنریک آبل (۱۸۲۹–۱۸۰۲) نامگذاری شده و از سال ۲۰۰۱ ازسوی پادشاه نروژ به یک یا چند دانشمندی که کار ارزنده‌ای در ریاضیات انجام داده‌اند اعطا می‌شود. جایزه نقدی آبل ۶میلیون کرون نروژ معادل ۷۰۰هزار دلار آمریکا است.

۲۹ اسفند در دنیای علم چه خبر؟

جوزپه مرکالی

۱۹ مارس ۱۹۱۴ میلادی برابر با ۲۹ اسفند ۱۲۹۲ خورشیدی، جوزپه مرکالی، آتشفشان‌شناس ایتالیایی درگذشت. او کسی است که سال ۱۹۰۲ مقیاس رُسی-فورِل را بهبود بخشید و شدت مرکالی را برای اندازه‌گیری  زمین‌لرزه ابداع کرد. شدت مرکالی، مقیاس اندازه‌گیری لرزش‌های زمین است که شدت خسارت در زلزله را نشان می‌دهد و دوازده درجه بزرگی دارد. این مقیاس دارای چهار نوع است که بزرگای محلی (ML)، بزرگای امواج درونی (Mb)، بزرگای امواج سطحی (Ms) و بزرگای گشتاوری (Mw) را شامل می‌شود.

۲۹ اسفند در دنیای علم چه خبر؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته