دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 فروردين 1403 - 12:01

خورشیدگرفتگی بیستم فروردین

خورشیدگرفتگی بیستم فروردین
خورشیدگرفتگی یک پدیده طبیعی است و هنگامی رخ می‌دهد که قرص کامل خورشید توسط ماه پوشیده شود.
کد خبر : 903659

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم فخیمی؛ یکی از خاطرات جذاب منجمان زمانی است که ماه از مقابل خورشید عبور و آسمان روز را تاریک کرده و یک کسوف یا خورشیدگرفتگی به رخ دهد.

هفته آینده، هشتم آوریل مصادف با 20 فروردین، یک خورشیدگرفتگی کامل رخ خواهد داد. این کسوف کامل در کانادا، مکزیک و بخش‌های زیادی از آمریکا قابل رویت خواهد بود. این رویداد طولانی‌ترین خورشیدگرفتگی درآمریکا از سال 1806 تا کنون است. ساکنین قاره اروپا نیز شاهد یک خورشیدگرفتگی جزئی خواهند بود.
اگرچه این گرفت در ایران قابل رویت نیست، اما به لطف فناوری، این رویداد را می‌توان به طور زنده از وبسایت‌های مختلف تماشا کرد.

خورشیدگرفتگی بیستم فروردین


این خورشیدگرفتگی کامل، بیستم فروردین ساعت 19:12 به وقت ایران آغاز می‌شود. حداکثر گرفت در ساعت 21:47 رخ خواهد داد و در ساعت 00:22 بامداد 21 فروردین خورشیدگرفتگی پایان می‌یابد.
به طور معمول، مسیر گرفت کامل در سراسر جهان حدود 15000 کیلومتر طول و 150 کیلومترعرض دارد. ناظران خارج از مسیر گرفت احتمالا شاهد یک خسوف جزئی خواهند بود.
مراحل یک خورشیدگرفتگی کامل
زمانی که ماه میان زمین و خورشید قرار گیرد خورشیدگرفتگی رخ می‌دهد. خورشیدگرفتگی کامل پدیده‌ای طبیعی است و هنگامی رخ می‌دهد که قرص کامل خورشید توسط ماه پنهان شود. در این زمان خورشید، ماه و زمین در یک راستا و ماه بین خورشید و زمین قرار می‌گیرد. در نتیجه، نور خورشید به طور کامل توسط ماه مسدود شده و فقط تاج خورشید نمایان می‌شود. 
خورشیدگرفتگی پدیده‌ای زیبا و دیدنی است و بسیاری از منجمان برای رصد آن به مناطقی که مناسب‌ترین مکان برای تماشای خورشیدگرفتگی باشند سفر می‌کنند.خورشیدگرفتگی بیستم فروردینیک خورشید گرفتگی کامل پنج مرحله دارد:

آغاز گرفت جزئی: ماه روی قرص خورشید قابل مشاهده است و به نظر می رسد که ماه تکه‌ای از را خورشید بلعیده است.

آغازگرفت کامل: ماه قرص خورشید را می‌پوشاند، و ناظران در زیرتاریک‌ترین قسمت سایه ماه هستند. حلقه الماس درست قبل از گرفت کامل قابل مشاهده است.

حداکثر گرفت: ماه به طور کامل قرص خورشید را می‌پوشاند. فقط تاج خورشید قابل مشاهده است. این دراماتیک ترین مرحله یک خورشید گرفتگی کامل است.
در این زمان، آسمان تاریک می شود، دما کاهش می‌یابد، پرندگان و حیوانات اغلب ساکت می‌شوند.

پایان خسوف کامل: ماه از قرص خورشید دور شده و خورشید دوباره ظاهر می‌شود.
پایان خسوف جزئی: با خروج کامل ماه از روی قرص خورشید، کسوف به پایان می‌رسد.
پخش آنلاین کسوف

اگر نمی توانید شخصاً خورشید گرفتگی را تماشا کنید، می‌توانید این رویداد را به صورت زنده در وبسایت‌ زیر مشاهده کنید.
https://www.timeanddate.com/live/eclipse-solar-2024-april-8

نگاه انسان باستانی به خورشیدگرفتگی
خورشید همیشه برای انسان جرم آسمانی بسیار مهمی بوده است. اما در گذشته‌های دور برخی انسان‌ها آن را می‌پرستیدند. به همین علت وقوع خورشیدگرفتگی برای انسان باستانی بسیار دلهره‌آور و شوم بود. آنان تصور می‌کردند گرفت خورشید مساوی است با وقوع جنگ، یا سقوط یک امپراتوری یا بروز بیماری‌های کشنده و واگیردار. به همین علت با برپایی مراسم‌های گوناگون سعی می‌کردند مانع از نابودی خورشید شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته