دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برای کاوش ماه؛

ماهواره رله چین به مدار رفت

ماهواره رله چین به مدار رفت
پرتاب ماهواره رله چین برای مأموریت کاوشگر ماه با موفقیت انجام شد و بدین ترتیب امکان مخابره اطلاعات سمت دور ماه به پایگاه زمینی مهیا می‌شود.
کد خبر : 905374

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، اداره ملی فضایی چین امروز اعلام کرد، ماهواره «چوئچیائو۲» با موفقیت در مدار قرار گرفته است. این ماهواره اول فروردین از استان هانیان در چین به فضا پرتاب شد و در تاریخ ۱۴ فروردین با اصلاح مسیر خود عملیات قرارگرفتن در مدار بیضی شکلش را آغاز کرد.

به گزارش رسانه‌های دولتی چین، پرتاب ماهواره رله سیگنال کلیدی یک موفقیت کامل بوده و به عنوان پل ارتباطی برای ماموریت‌های کاوشگر ماه آینده عمل می‌کند.

چین ماهواره چوئِچیائو۲ را که به نام پل افسانه‌ای ساخته شده به همراه دو ماهواره مینیاتوری دیگر را در بیستم ماه مارس به فضا پرتاب کرد.

چوئِچیائو۲ حداقل تا سال ۲۰۳۰ به عنوان پل ارتباطی بین عملیات زمینی روی زمین و ماموریت‌های کاوشگر ماه آینده در سمت دور ماه استفاده می‌شود؛ سمت نزدیک ماه همیشه رو به زمین است. این بدان معناست که انتقال داده از سمت دور غیرممکن است به این دلیل که هیچ خط دید مستقیمی وجود ندارد.

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی، شیونگ لیانگ، محقق و توسعه‌دهنده ماهواره چوئِچیائو۲، این ماهواره را به عنوان سوئیچ اصلی کل مرحله چهارم ماموریت‌های قمری توصیف کرد.

وی شرح داد، تنها زمانی که سوئیچ اصلی روشن شود، تمام ارتباطات می‌توانند شروع به کار کنند.

چوئِچیائو۲ به دور ماه می‌چرخد و سیگنال‌ها را به و از ماموریت چانگ‌ای‌۶ که انتظار می‌رود ماه آینده پرتاب شود، ارسال می‌کند. کاوشگر روباتیک چانگ‌ای‌۶ به دنبال بازیابی نمونه‌هایی از یک حوضه باستانی است و برای اولین بار مواد ماه را از سمت پنهان ماه جمع‌آوری می‌کند و همچنین به عنوان سکوی رله برای ماموریت قمری چانگ‌ای‌۷ در سال ۲۰۲۶ و ماموریت چانگ‌ای‌۸ در سال ۲۰۲۸ استفاده خواهد صد.

به گزارش اداره ملی فضایی چین، عملکرد چوئِچیائو۲ الزامات ماموریت‌های آینده کاوش تنها قمر زمین را برآورده می‌کند و می‌‌تواند خدمات ارتباطی رله را برای پروژه‌های اکتشاف ماه چین و ماموریت‌های ماه آینده برای چین و سایر کشور‌ها ارائه دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته