دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آخرین جزئیات حضور ایران در ونیز؛

مدیرکل دفتر تجسمی ارشاد هم ویزا نگرفت!

مدیرکل دفتر تجسمی ارشاد هم ویزا نگرفت!
مدیرکل دفتر تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه و رئیس پاویون رسمی ایران در دوسالانه ونیز از صادرنشدن ویزای خود پس از یک ماه خبر داد.
کد خبر : 908437

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پاویون ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز با شعار «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در قالب نمایشگاه والایی در دوسالانه ونیز مدتی است که راه‌اندازی شده و آثار هنرمندانی، چون مصطفی گودرزی، کاظم چلیپا، مرتضی اسدی، عبدالحمید قدیریان و غلامعلی طاهری حول محور مظلومیت کودکان غزه در آن به نمایش در آمده است.

به‌تازگی محمدتقی امینی، رایز فرهنگی ایران در ایتالیا، حسین مورلی، دبیر انجمن شیعیان المهدی ایتالیا و محمدرضا صبوری سفیر ایران در ایتالیا از این پاویون بازدید کردند.

محمد خراسانی زاده مدیرکل دفتر هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنر‌های معاصر و رئیس پاویون ایران در دو سالانه ونیز در گفت‌وگو با آنا گفت: با وجود اینکه بیش از یک ماه است برای ویزا اقدام کرده‌ام اما هنوز آماده نشده است.

وی گفت: ما هم به هرحال حداکثر صرفه جویی را انجام دادیم تا با این هزینه‌ها سفر‌ها کمتر باشد. سفارت ایتالیا تسریعی در روند فعالیت‌ها تا به حال انجام نداده با وجود اینکه موزه هنر‌های معاصر اعتبار جهانی دارد.

خراسانی‌زاده: ویزایم هنوز صادر نشده/جدیدترین اخبار دوسالانه ونیز


وی با اشاره به اینکه بیش از یک هفته است که غرفه ایران به صورت رسمی راه افتاده، گفت: تا به حال برخی چهره‌های فرهنگی ایتالیا و سفیر ایران از این غرفه بازدید کرده و فضا را مهیا دادند. غرفه ایران علاوه بر ارائه آثار، روایت، چیدمان و اجزا مختلفی هم برای نمایش دارد که همه در قالب آیینه کاری، موشن گرافی، چیدمان خاص و ... است.

یکی از حاشیه‌های اصلی دوسالانه ونیز امسال حضور غرفه رژیم صهیونیستی در این جشنواره است که البته هنوز غرفه‌اش را باز نکرده و تاکنون هم اعتراضات زیادی مبنی بر حضور این رژیم جنایتکار جهانی در ونیز صورت گرفته است.

خراسانی‌زاده در این باره گفت: تا این لحظه که اطلاع دارم غرفه رژیم صهیونیستی بازگشایی نشده به‌رغم اینکه فضای آثار آماده ارائه است، اما تصمیم گیرندگان ظاهرا به نوعی از معترضین هراس دارند بهرحال اعتراضات به آنها زیاد است و طبیعتا اگر غرفه باز شود، مشکلات زیادی ایجاد می‌شود و تجمعاتی صورت می‌گیرد، در واقع مهم‌ترین حاشیه و موضوع دوسالانه امسال همین است. در شرایطی که شهر ونیز ساکنان زیادی ندارد به دلیل اینکه بسیاری از مالکان منازلشن را به فضای نمایشگاهی و صاحبان غرفه‌ها اجاره می‌دهند، بیشتر کسانی که در ونیز هستند یا هنرمندند یا کیوریتور و یا دبیران و گردشگران هنری که از همین‌ها هم جمعیت معترضی در مقابل غرفه رژیم صهیونیستی تجمع کرده بودند که اینها بیشتر مردم عادی نیستند و این تجمع با تجمعات مردمی متفاوت است.

وی در این باره توضیح داد: اینکه یک عده گردشگران هنری در زمان محدود حضور در ونیز دست به چنین تجمعی علیه اسرائیل می‌زنند، ارزشمندتر از خیلی کار‌ها است، لذا در بدنه عمومی هنرمندان دنیا فلسطین حرف اول را می‌زند و خداراشکر ایران هم غرفه‌اش در همین عرصه است.

خراسانی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا به جز ایران، غرفه دیگری هم درباره فلسطین داد مظلوم خواهی داشته یا خیر گفت: از بین هنرمندانی که مستقیم از سوی بینال دعوت شدند، بیش از سیصد هنرمند را کیوریتور ارشد دعوت کرده بود که آقای احصایی ما هم جزو آنها بود، حتی از بین این هنرمندان یکی از هنرمندان که دعوت شده بود اثرش را در اعتراض به رژیم صهیونیستی در رویداد ونیز به نمایش در نیاورد و در این رویداد شرکت نکرد. بیش از بیست و سه هزار امضا هم بابت اعتراض به حضور رژیم صهیونیستی جمعشد که در مجموعه روایتی از این اتفاقات است منتها به جز جمهوری اسلامی کشور دیگری که به طور خاص در ارتباط با غزه و فلسطین غرفه داشته باشد، نداریم.

رئیس پاویون ایران در ونیز با تشکر از چهار هنرمند و کیوریتور ارشدی که در این ایام با همه سختی همه کار‌های غرفه ایران را به دلیل محدودیت در ارسال کمک انجام دادند، گفت: این تیم چهار نفره مقدمات را فراهم کردند و همه کار‌های غرفه را مجاهدانه انجام دادند از نصب تابلو‌ها و رنگ غرفه و نهایی شدن کار‌ها که این جای تقدیر دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته