دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

مهار تورم و گرانی حال کارگران را خوب می‌کند

مهار تورم و گرانی حال کارگران را خوب می‌کند
کارشناس اقتصادی گفت: حال کارگر زمانی خوب خواهد شد که تورم، گرانی، رکود اقتصادی، همخوانی دستمزد با تورم و مشکلات بیمه‌ای و قراردادی حل شوند.
کد خبر : 908439

احسان سلطانی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره راهکار‌های افزایش امید و نشاط در میان کارگران گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری که به تازگی با هزاران نفر از کارگران داشتند فرمودند نیمی از جمعیت کشور را کارگران تشکیل می‌دهند و اگر حال اینها خوب باشد، حال نیمی از کشور خوب خواهد بود.

وی افزود: حال کارگران زمانی خوب خواهد شد که معیشت آنها بهبود پیدا کند، حقوق و دستمزدهایشان افزایش یابد و از قرارداد و بیمه خوبی برخوردار باشند. تورم اجازه نمی‌دهد کارگر زندگی عادی خود را داشته باشد یا کارفرما با کارگر قرارداد ماهیانه امضا می‌کند و یا اینکه پیمانکاران حق و حقوق کارگران را دقیق و کامل نمی‌پردازند؛ در چنین شرایطی آیا انتظار داریم حال کارگر خوب باشد؟!

کارگران

حقوق‌ها براساس توانمندی و میزان ساعت کاری و نوع کار افزایش یابد

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در شرایط تورمی، رکود اقتصادی و بی‌ارزش شدن پول ملی و عدم تطابق دستمزد‌ها با تورم کارگر با فرسودگی روحی و جسمی مواجه خواهد شد، گفت: باید همه ما بپذیریم که کارگر و نیروی انسانی رکن اصلی تولید در کشور است و براساس توانمندی و میزان ساعت کاری و نوع کار حقوقش افزایش یابد.

سلطانی با تأکید بر این مطلب که برخی کارفرمایان گمان می‌کنند اگر به کارگر حقوق بیشتری پرداخت کنند ورشکست خواهند شد و میزان سودشان کاهش می‌یابد، افزود: تجربه موفق در کشور‌های پیشرفته دنیا نشان داده تأمین معیشتی کارگران منجر به بازدهی بالای آنها خواهد شد و انگیزه کار و تعصب به محیط کاری در این‌ها بیشتر می‌شود ولی در ایران عکس این موضوع اتفاق می‌افتد و کارفرما به دنبال جذب کارگر ارزان‌قیمت است.

وی ادامه داد: اگر حال کارگر خوب باشد قطعاً پویایی و نشاط در جامعه و حتی در محیط کار افزایش پیدا می‌کند و در آن صورت حال کارفرما هم خوب می‌شود. به نظر من کارفرمایان باید آموزش مداوم کارگران و نیروی انسانی تحت نظرشان را مدنظر داشته باشند و میان کارگران برای مهارت‌آموزی بیشتر رقابت ایجاد کنند.

نوسانات ارزی انگیزه تولید و تولیدکننده را کاهش داده است

کارگر

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه تورم، رکود اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیر نبودن اقتصاد و از همه مهمتر نوسانات ارزی انگیزه تولید و تولیدکننده را کاهش داده است، گفت: طبیعی است وقتی این مشکلات در اقتصاد یک کشور مشاهده شوند، کارفرما خدمات خوبی را به کارگرانش ارائه نمی‌دهد. به باور من دلیل اصلی حال نه چندان خوب کارگران را باید در تورم و گرانی جست‌وجو کرد. وقتی تولیدکننده به این موضوع پی می‌برد حاشیه سود دلالی از حاشیه سود تولید بیشتر است با چه انگیزه‌ای تولید را گسترش دهد و حال نیروی انسانی را که برایش کار می‌کنند خوب کند، چون حال خودش خوب نیست.

سلطانی تأکید کرد: در سال جهش تولید با مشارکت مردم باید نقش کارگران را جدی گرفت، چون نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و اگر این‌ها شاداب و پویا و امیدوار نباشند قطعاً کشوری شاداب نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته