دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آیا «وای‌فای Wi-Fi» اصلا معنایی دارد

آیا «وای‌فای Wi-Fi»  اصلا معنایی دارد
فناوری وای‌فای توسط «اتحادیهٔ وای-فای / Wi-Fi Alliance» ثبت شده است. به گفته فیل بلنگر، یکی از بنیانگذاران شرکت اتحادیه وای فای، در واقع، اصطلاح وای فای اصلا معنایی ندارد.
کد خبر : 910761

به گزارش خبر گزاری علم و فناوری آنا، بسیاری از مردم، از جمله اعضای گروه ما در یورونیوز‌ هر روز به وای‌فای متکی هستیم. خیلی‌ها در زمینه کسب و کار، خواندن اخبار، وقت گذرانی در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تیک‌تاک از وای‌فای استفاده می‌کنند. مخصوصا اینکه امروزه در مکان‌های عمومی هم وای‌فای خیلی رایج است.

همینطور که وای‌فای در همه‌جا فراگیر شده است، واقعا چند نفر از ما معنی این اصطلاح را می‌دانیم؟

قطعا چند حدس خوب برای معنای «وای‌فای Wi-Fi» وجود دارد. نحوه نگارش این اصطلاح طوری است که گویی مختصر چیزی است و در نتیجه مشابه‌ترین اصطلاحی که به ذهن متبادر می‌شود، احتمالا «های‌فای / hi-fi» باشد که مخفف «وفاداری بالا» است.

خیلی‌ها ممکن است بگویند پس وای‌فای هم باید به معنای «وفاداری بی‌سیم / wireless fidelity» باشد، درست است؟

 

اگرچه این شباهت‌سازی ممکن است بسیار منطقی به نظر‌ برسد، اما باید به شما بگوییم که اشتباه است.

این فناوری توسط «اتحادیهٔ وای-فای / Wi-Fi Alliance» ثبت شده است. به گفته فیل بلنگر، یکی از بنیانگذاران شرکت اتحادیه وای فای، در واقع، اصطلاح وای فای اصلا معنایی ندارد.

به گفته آقای بلانگر: «وای فای چیزی را نشان نمی دهد. مخفف چیزی هم نیست. در اصل هیچ معنایی ندارد.»

اصطلاح Wi-Fi توسط یک شرکت بازاریابی به نام «اینتربرند / Interbrand» پیشنهاد شده است، و وظیفه آن‌ها این بود که نامی را پپیدا کنند که برای همه به یاد ماندنی باشد.

این شبکه محلی بی‌سیم تحت استاندارد IEEE 802.11 عمل می‌کند و اگر شما جزء کسانی هستید که معنی این اصطلاح فنی ‌را می‌دانید که فبها المراد؛ وگرنه نمی‌توان گفت که این نام فنی جایی در دل مردم جهان باز کند.

اینگونه بود که شرکت «اینتربرند» فهرستی از ۱۰ نام مختلف را به این اتحادیه پیشنهاد کرد، اما در نهایت نام پیشنهادی Wi-Fi برنده شد. در واقع منظور از این اصطلاح چیزی خاصی نبود که بتوان گفت معنای مستقیمی داشته باشد. بلکه بیشتر بخاطر این انتخاب شد که در ذهن مصرف‌کنندگان تداعی کننده چیزهای آسان و مشابه باشد.

اینتربرند توضیح داد: «ما نام Wi-Fi را پیشنهاد کردیم چرا که مشتریان احساس می‌کردند شبیه اصطلاح معروف "hi-fi"  سرواژه "وفاداری بالا" است و همین به آنها کمک کرد تا این مفهوم را آسان‌تر درک کنند. این نام نشان می دهد که فناوری مودم‌های وای‌فای حتی بدون اتصال کابل هم می‌توانند یک اتصال با کیفیت بالا و بدون ایراد را به هر کجا که می روید ارائه دهد.» و این احتمالا نشان از وفاداری این مودم‌های بی‌سیم است.

چرا افسانه اصطلاح «وفاداری بی‌سیم» همچنان در زبان‌ها می‌چرخد؟

خب تا این جای کار متوجه شدیم که Wi-Fi و hi-fi شبیه به نظر می‌رسند و افکار مشابهی را در مورد این محصولات  به ذهن مردم متبادر می‌کنند، اما به گفته آقای بلانگر، دلایل دیگری هم وجود دارد که چرا برخی افراد آنقدر سرسخت هستند که همچنان می‌گویند  Wi-Fi به معنای وفاداری بی‌سیم است.

«تنها دلیلی که درباره انتساب اصطلاح وفاداری بی‌سیم می‌توان گفت این است که برخی از همکاران من در این حرفه دل و جرات این را ندارند که بگویند این نام بی‌معنی است. در واقع آنها برندسازی یا بازاریابی را درک نمی‌کردند.»

بلانگر افزود که «آنها نمی‌توانستند تصور کنند که نام "Wi-Fi" بدون داشتن نوعی توضیح تحت اللفظی انتخاب شده باشد. بنابراین ما هم چاره‌ای نداشتیم جز اینکه کوتاه بیاییم و موافقت کنیم که سرعنوان "استاندارد برای وفاداری بی‌سیم" را به همراه نام «وای‌فای» معرفی کنیم.»

وی افزود: در حقیقت «این تلاشی ناشیانه بود که دو کلمه پیدا کنیم که با Wi و Fi مطابقت داشت. [بعد که وفاداری بی‌سیم پیشنهاد شد گفتیم] خودشه.»

شرکت اتحادیه وای‌فای در ابتدا از برچسب «وفاداری بی‌سیم / wireless fidelity» به عنوان راهی برای مطابقت با Wi و Fi استفاده کرد، اما در نهایت با بالا رفتن محبوبیت اصطلاح وای‌فای،‌ کم‌کم اصطلاح وفاداری بی‌سیم را کنار گذاشت.

با این حال، اصطلاح «وفاداری بی سیم» علیرغم کنارگذاشتن توسط شرکت اصلی آن، هنوز در افکار عمومی باقی مانده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته