دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

چگونه امنیت دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیاء را بالا ببریم؟

چگونه امنیت دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیاء را بالا ببریم؟
در این گزارش خطرات موجود برای دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیاء و راهکار‌های مقابله با آن توضیح داده شده است.
کد خبر : 911221

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با گسترش استفاده از اینترنت و وابسته شدن بخش عمده‌ای از امور افراد به این فناوری، مراحل هوشمندسازی ابزار‌ها و لوازم خانگی منازل نظیر بخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی نیز آغاز شد. توسعه اینترنت اشیاء به حدی در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده که بخش عمده‌ای از لوازم برقی جدید از این فناوری پشتیبانی می‌کنند و به نوعی عملکرد آن‌ها به اینترنت وابسته است. استفاده از اینترنت اشیاء در لوازم به کاربران این امکان را می‌دهد که از هر محلی به دستگاه خود دسترسی داشته باشند و بتوانند حتی از راه دور لوازم برقی خود را کنترل کنند.

اما امنیت اینترنت اشیاء به عنوان یکی از مسائل کلیدی در دنیای دیجیتال امروزی، همواره مورد توجه قرار گرفته است و با گسترش استفاده از دستگاه‌های متصل به اینترنت، نیاز به افزایش امنیت این اشیاء احساس می‌شود؛ در ادامه برخی از خطرات این فناوری را بررسی می‌کنیم.

خطرات استفاده از اینترنت اشیاء

نقض حریم خصوصی: دستگاه‌های اینترنت اشیاء ممکن است اطلاعات شخصی کاربران را جمع‌آوری کنند و در صورت عدم امنیت کافی، این اطلاعات به دست افراد شخص ثالث برسد.

آسیب‌پذیری‌های امنیتی: برخی از دستگاه‌های اینترنت اشیاء دارای آسیب‌پذیری‌های امنیتی هستند که مهاجمان می‌توانند از آنها بهره‌برداری کنند و به دستگاه‌ها نفوذ کنند.

حملات دیداس (DDoS): حملات دیداس به دستگاه‌های اینترنت اشیاء می‌توانند باعث قطع ارتباط آنها شده و سیستم‌ها را فلج کنند.

کنترل غیرمجاز: در صورت نفوذ مهاجمان به یک دستگاه اینترنت اشیاء، آنها می‌توانند کنترل آن دستگاه را به دست بگیرند سو استفاده کنند. 

به طور کلی خطرات اینترنت اشیاء در زمینه استفاده غیر مجاز به دسترسی هکر‌ها مربوط می‌شود و باید گفت نگرانی اصلی درباره این فناوری به این موضوع مربوط می‌شود. اگر اطلاعات یا کنترل یک وسیله بدست هکر‌ها بیفتد، در این صورت جدا از سرقت داده‌هایی که به وسیله آن هکر ممکن است اتفاق بیفتد، احتمال دارد کاربران در زمانی که کنترل دستگاه در دست هکرهاست از آن استفاده کننده و در صورت وجود اطلاعات بانکی فرد، آنگاه احتمال سرقت مالی نیز وجود خواهد داشت.

چگونه امنیت دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیاء را بالا ببریم؟

این موارد سبب شده تا بسیاری از شرکت‌های فعال و توسعه دهنده دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء راهکار‌هایی برای ارتقای امنیت دستگاه‌های خود ارائه کنند. در ادامه برخی از این راهکار‌ها توضیح داده شده است:

رمزنگاری قوی: استفاده از رمزنگاری قوی برای حفاظت از داده‌های ارسالی و دریافتی از دستگاه‌های متصل به اینترنت.

به جرئت می‌توان گفت استفاده از کدنویس‌های ماهر برای راه اندازی یک سامانه مبتنی بر اینترنت اشیاء، بهترین راه برای ایمن نگه داشتن دستگاه از نفوذ هکرهاست؛ علاوه بر این لازم است کدنویسی‌ها به صورت مداوم به‌روزرسانی شود تا راه‌های نفوذ جدید هکر‌ها نیز مسدود شده و ایمنی دستگاه حفظ شود.

به‌روزرسانی دستگاه‌ها: اطمینان از اینکه دستگاه‌های متصل به اینترنت همواره به‌روز هستند و آخرین به‌روزرسانی‌های امنیتی را دارا هستند.

به‌روزرسانی دائمی یکی از بهترین راه‌ها برای دستیابی به بالاترین ایمنی در دستگاه‌ها متصل به اینترنت است. این اقدام همانطور که توسط شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند به کاربران توصیه می‌شود، شرکت‌ها و فعالان حوزه امنیت شبکه آن را برای دستگاه‌های مبنی بر اینترنت اشیاء نیز توصیه می‌کنند. 

احراز هویت دومرحله‌ای: استفاده از راهکار‌های احراز هویت دومرحله‌ای برای اطمینان از اینکه فقط کاربران مجاز به دسترسی به دستگاه‌ها هستند.

تمامی دستگاه‌های دارای قابلیت اینترنت اشیاءء دارای قابلیت احراز هویت دومرحله‌ای هستند و در بدو راه اندازی دستگاه به مالک دستگاه توصیه شده تا این قابلیت را راه اندازی کند. احراز هویت دومرحله‌ای از طریق رمز عبور دومی که روی اکانت کاربر تنظیم می‌کند، امنیت ورود به دستگاه را تا دو برابر افزایش خواهد داد. 

ایجاد شبکه‌های جداگانه برای دستگاه‌ها: ایجاد شبکه‌های جداگانه برای دستگاه‌های حساس می‌تواند از حملات سایبری جلوگیری کند.

جداسازی شبکه متصل به دستگاه یکی از روش‌های مرسوم برای بالابردن امنیت شبکه است. در این روش دستگاه به اینترنتی محدود و قابل کنترل متصل می‌شود و به این ترتیب متصل شدن به آن توسط هکر‌ها تقریباً کاری ناممکن است. گفتنی است در صورتی که هکر‌ها بتواند به شبکه متصل به دستگاه دسترسی پیدا کنند، به سادگی به دستگاه نیز متصل خواهند شد.

استفاده از راهکار‌های حفاظتی مبتنی بر هوش مصنوعی: استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی الگو‌های حملات و جلوگیری از آنها.

با توسعه هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، این فناوری به کمک مهندسان امنیت شبکه نیز آمده است و هوش مصنوعی می‌تواند به طور دائمی وضعیت شبکه را بررسی کرده و در صورت وجود نقص برای آن کدنویسی انجام دهد؛ اما استفاده از هر نوع هوش مصنوعی نیز برای این کار توصیه نمی‌شود؛ چراکه در بسیاری از موارد ممکن است هوش مصنوعی به صورت مستقیم باعث نفوذ و یا افشای اطلاعات دستگاه شود. 

با این حال بسیاری از کارشناسان امنیت شبکه توصیه می‌کنند برای بالابردن امنیت دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیاء، کاربران باید به صورت مداوم اطلاعات و موارد امنیتی دستگاه خود را بررسی و نقض‌های موجود در کدنویسی امنیتی نرم افزار خود را برطرف کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته