دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۳۱)؛

هوش مصنوعی انرژی خورشیدی مورد نیاز خودروهای الکتریکی را افزایش می‌‎دهد

هوش مصنوعی انرژی خورشیدی مورد نیاز خودروهای الکتریکی را افزایش می‌‎دهد
محققان با استفاده از هوش مصنوعی مدلی را برای بهینه‌سازی خروجی یک آرایه خورشیدی به کار گرفتند که به موتور الکتریکی خودرو اجازه می‌دهد با بازده ۸۸ درصدی کار کند.
کد خبر : 864739

به گزارش گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گرین کار، با توسعه فناوری هوش مصنوعی در دره سیلیکون ولی، پژوهشگران از آن به عنوان یک راه حل برای مشکل تولید برق خورشیدی در خودروهای الکتریکی استفاده کردند. آن‌ها از یک مدل مجازی در کنترل زمانی که برق از یک آرایه خورشیدی برای به حرکت درآوردن موتور‌ها یا شارژ بسته‌های باتری استفاده می‌شود، بهره گرفتند.

همانطور که در مقاله کنفرانس اخیر مشخص شد، محققان دانشگاه فناوری و تحقیقات اودیشا در هند مدلی را برای بهینه سازی خروجی یک آرایه خورشیدی به کار گرفتند که به موتور الکتریکی اجازه می‌دهد با بازده ۸۸ درصدی در مقایسه با بازده ۷۵ تا ۸۰ درصدی اکثر موتور‌ها کار کند. محققان می‌دانند که موتور‌های الکتریکی خورشیدی نه تنها در ماشین‌های الکتریکی، بلکه در ماشین‌های صنعتی و لوازم خانگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سلول‌های خورشیدی حداکثر توان خروجی را دارند، اما همیشه به دلیل متغیر‌هایی مانند دما و نور خورشید به حداکثر توان خود نمی‌رسند. با این حال، تغییر مقاومت سلول‌ها می‌تواند میزان توان خروجی را افزایش دهد، بنابراین محققان یک مدل هوش مصنوعی را آموزش دادند تا با وارد کردن هزاران اندازه‌گیری دمای روزانه و تابش خورشیدی، مقاومت بهینه را در شرایط مختلف تعیین کند.

سپس از این محاسبات برای کنترل رفتار ایده‌آل موتور، ترمز احیا کننده و بسته باتری استفاده می‌شود. اگر هوا آفتابی باشد، سلول‌های خورشیدی می‌توانند حداکثر توان را تولید کنند که از آن برای تغذیه موتور استفاده می‌شود و در نهایت نیروی اضافی به بسته ارسال می‌شود. اگر هوا تاریک باشد، پیشرانه به کارکرد باتری معمولی سوئیچ می‌کند و از بسته باتری برای تغذیه موتور و ترمز احیاکننده برای پر کردن مجدد آن استفاده می‌کند.

این صرفاً یک تحقیق است، اما شاید برای نسل‌های آینده خودرو‌های خورشیدی که باید از طیف کامل شرایط نوری حداکثر استفاده را ببرند، مفید باشد.

با اینکه تلاش‌های زیادی برای تولید خودرو‌های خورشیدی انجام شده است، اما هیچ کدام به طور کامل به بازار راه پیدا نکرده‌اند. شرکت لایت یر در حال تغییر مسیر به سمت مدل بازار انبوه خود، لایت یر ۲ است طبق برنامه‌ریزی‌ها سال ۲۰۲۵ عرضه می‌شود. به دنبال لغو لایت یر صفر، این شرکت ادعا کرد که  کارآمدترین پیشرانه تولیدی در جهان را دارد.

شرکت سونو نیز قصد داشت از تمام پنل‌های بدنه برای انرژی خورشیدی در ساین استفاده کند؛ اما با تمرکز سونو روی انرژی خورشیدی برای اتوبوس‌ها و کامیون ها، این پروژه به بن بست رسید.

در غیر این صورت، احتمال اجرای پنل‌های خورشیدی بر روی خودرو‌های جدید بسیار کم است. هیوندای سوناتا هیبرید و جدیدترین تویوتا پریوس پرایم هر دو با سقف‌های خورشیدی ارائه می‌شوند که شارژ باتری اضافی را فراهم می‌کنند، اما در واقع کمکی به حرکت خودرو‌ها کمکی نمی‌کنند. فیسکر همچنین سقف خورشیدی را به عنوان یکی از ویژگی‌های طراحی شاسی بلند برقی اوشن (Ocean) که به تازگی به بازار عرضه شده، در نظر گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته