دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آیا آمریکا موفق به توقف رشد هوش مصنوعی در چین می‌شود؟

آیا آمریکا موفق به توقف رشد هوش مصنوعی در چین می‌شود؟
همزمان با دور جدید محدودیت‌های آمریکا، گروه‌های فناوری چینی برای توسعه هوش مصنوعی به استفاده از پردازنده‌های قدیمی رو آورده‌اند.
کد خبر : 874528

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از فاینشنال تایمز، تشدید کنترل‌های صادراتی واشنگتن روی تراشه‌ها ممکن است باعث شود گروه‌های فناوری چینی برای دنبال کردن جاه طلبی‌های هوش مصنوعی خود به تراشه‌های قدیمی و انبار شده متکی شوند و غول‌های صنعت علی بابا و بایدو با موانع جدیدی برای تولید جدیدترین پردازنده‌های هوش مصنوعی خود مواجه شوند.

به گفته چهار فرد نزدیک به پروژه‌های طراحی این گروه، پردازنده‌های علی بابا و بایدو در تلاش‌های چین برای ایجاد جایگزین‌های داخلی برای محصولات پیچیده انویدیا، با چیپ‌هایی که در حال حاضر در کارخانه‌های «تی‌اس‌ام‌سی» و سامسونگ تولید می‌شوند، پیشتاز هستند.

به گفته این افراد، سرعت پردازش پیشرفته‌ترین تراشه‌های هوش مصنوعی آن‌ها در آستانه‌های جدیدی قرار می‌گیرد که این هفته توسط واشنگتن به عنوان بخشی از به روزرسانی کنترل صادرات تراشه رونمایی شد و شرکای آن‌ها را در صورت تولید آن‌ها برای مشتریان چینی، در تضاد با قوانین قرار می‌دهد.

براساس بیانیه انویدیا در هفته جاری، این سخت‌گیری همچنین انویدیا مستقر در سیلیکون، ولی را مجبور به توقف ارسال دو پردازنده به چین خواهد کرد که این شرکت برای مطابقت با کنترل‌های صادراتی قبلی تدارک دیده بود.

به گفته تحلیلگران، این محدودیت‌ها به این معنی است که گروه‌های فناوری چینی باید به منظور آموزش و اجرای مدل‌های هوش مصنوعی مولد، به چیپست‌های هوش مصنوعی مشابه با «وی ۱۰۰» (V ۱۰۰) انویدیا که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد و از آن زمان متوقف شده است، روی بیاورند. از زمانی که «وی ۱۰۰» عرضه شد، تراشه‌ها به طور قابل توجهی پیشرفته‌تر شده‌اند و امکان ایجاد چت‌بات اوپن ای‌آی را فراهم کرده‌اند.

یکی از مشاوران تراشه در پکن گفت: این اقدام آمریکا یک چالشی وجودی برای تلاش‌های چین برای رسیدن به توسعه هوش مصنوعی در اوپن ای‌آی و سایر شرکت‌های آمریکایی ایجاد می‌کند.

کنترل‌های واشنگتن که به کارخانه‌های ریخته گری در تایوان و کره جنوبی که برای ساخت تراشه برای گروه‌های چینی قرارداد بسته‌اند، گسترش می‌یابد، توسط حجم عظیمی از سخت افزار‌ها و نرم افزار‌های آمریکایی تعبیه شده در زنجیره تامین نیمه‌هادی‌ها ممکن می‌شود. جایگزین‌های داخلی چین، از جمله شرکت نیمه دولتی «اس‌ام‌آی‌سی»، چندین نسل از فناوری تولید تراشه عقب هستند.

گرگوری آلن، کارشناس هوش مصنوعی در موسسه تحقیقاتی «سی‌اس‌آی‌سی» (CSIS) می‌گوید: قوانین به روزرسانی شده در زمان بدتر شدن روابط آمریکا و چین و برنامه‌ای در حال گسترش برای جلوگیری از پیشرفت فناوری پکن وضع می‌شوند. هدف این است که دسترسی چین به آینده هوش مصنوعی را سرکوب کنیم.

به گفته تحلیلگران، در حالی که بزرگ‌ترین گروه‌های فناوری چین ذخایری از تراشه‌های هوش مصنوعی دارند، این کنترل‌ها در نهایت آموزش مدل‌های هوش مصنوعی در این کشور را گران‌تر و وقت گیرتر از همتایان آمریکایی خود خواهد کرد. بوریس ون، تحلیلگر ارشد برنشتاین، تخمین زد که تکیه بر تراشه‌هایی مشابه «وی ۱۰۰» انویدیا حداقل هزینه‌های پردازش داده را دو برابر خواهد کرد.

فلیکس لی، یکی از تحلیلگران مورنینگ استار می‌گوید: زمانی که موجودی تراشه‌های موجود به پایان برسد، شرکت‌های هوش مصنوعی چینی برای بهبود مدل‌های خود تلاش خواهند کرد.

فایننشال تایمز در ماه اوت گزارش داد که گروه‌های بزرگ فناوری چینی، از جمله علی بابا، بایدو، بایت دنس و تنسنت، در ماه‌های اخیر بیش از ۵ میلیارد دلار از تراشه‌های انویدیا را خریداری کرده‌اند، اما به گفته چندین نفر آشنایان، بیشتر این سفارشات تحویل داده نشده اند.

یکی از کارآفرینان هوش مصنوعی مستقر در پکن که از پردازنده‌های انویدیا ناامید است، گفت: عرضه بسیار وحشتناک است و اشاره کرد که این شرکت ماه‌ها از تحویل عقب مانده است. واشنگتن به انویدیا و دیگر شرکت‌های تولید تراشه حدود یک ماه مهلت داده است تا سفارشات خود را به چین انجام دهند.

چارلی چای، یک تحلیلگر مستقر در شانگ‌های گفت: هر بخشی که در این مهلت قابل تحقق نباشد، باید لغو شود.

در حالی که فعالان صنعت انتظار دارند برخی از تراشه‌های ممنوعه همچنان از طریق کانال‌های بازار سیاه وارد کشور شوند، آن‌ها انتظار ندارند که عرضه، تقاضای بالای گروه‌های فناوری برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد را برآورده کند.

چای می‌گوید: چین برای همیشه به تراشه‌های پایین رده انویدیا وابسته خواهد بود و شکاف زیرساختی [ هوش مصنوعی] را به تدریج با سایر نقاط جهان بیشتر خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته