دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1402 - 00:02
آنا بررسی می‌کند؛

کدام ماسک در زمان آلودگی هوا تأثیر بیشتری دارد؟

کدام ماسک در زمان آلودگی هوا تأثیر بیشتری دارد؟
این روز‌ها آلودگی هوا برای بسیاری از ساکنان کلانشهر‌ها به چالشی بزرگ تبدیل و استفاده از ماسک برای آنها الزام شده است.
کد خبر : 886299

 به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،  این روزها آلودگی هوا برای بسیاری از ساکنان کلانشهرها به چالشی بزرگ تبدیل شده است،  مشکلات تنفسی و ریوی از جمله مشکلاتی است که در زمان آلودگی هوا می تواند برای افراد مسن، دارای بیماری زمینه ای و کودکان خطرناک باشد به همین منظور کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقد هستند که حتما باید از ماسک مناسب در فضاهای آزاد استفاده شود؛ اما نکته حائز اهمیت این است که کدام ماسک برای مقابله با آلودگی هوا و حفظ سلامت بدن مناسب است.

زمان آلودگی هوا به سراغ ماسک برویم؟

بسیاری از مردم برای پیشگیری از بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا به‌سراغ ماسک می‌روند که تا حدودی بتوانند از مشکلات ایجاد شده توسط آلودگی هوا جلوگیری کنند. تحقیقات نشان می دهد که این محصول به کاهش عوارض ناشی از مواجهه با PM2.5 و سایر ذرات معلق در هوا کمک می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا و مرگ و میر ناشی از آن‌ را کاهش دهد؛ البته به شرطی که یک ماسک باکیفیت و مناسب انتخاب کنید، زیرا این روزها انواع مختلفی از این محصول تولید می‌شود که هر کدام از آن‌ها کاربردهای متفاوتی دارند و تنوع در استفاده از ماسک ها بالاست.  

کدام ماسک موثر است؟

ماسک راهکاری مناسب برای در امان ماندن از آلودگی هوا به شمار می رود،  علی عباسی بیگلو کارشناس فوریت های پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا در مورد استفاده کردن از ماسک در فضای باز گفت: برای در امان ماندن از آلودگی هوا باید تلاش کرد تا فعالیت‌های خارج از منزل را محدود کنید.

وی افزود: داشتن ماسک مناسب در زمان آلودگی هوا بسیار مهم است. استفاده از ماسک پارچه‌ای معمولی در زمیان آلودگی هوا موثر نیست و ماسک‌های ویژه‌ای مانند ماسک های N۹۹ و N۹۵ اگرچه گران هستند، در برابر آلودگی بسیار مؤثرتر هستند.  

تأثیر۵۰ درصدی ماسک جراحی در برابر آلودگی هوا

مهدی خاتونی، فوق تخصص بیماری‌های ریوی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  در پاسخ به این سوال که ماسک‌ها تا چه اندازه ما را در برابر آلودگی هوا، محافظت می‌کنند؟ گفت: ماسک ساده جراحی تا حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد، قدرت فیلتر مواد آلوده را دارد و از ورود این مواد به بدن و سیستم تنفسی جلوگیری می‌کند. اگر بخواهیم از ورود درصد بیشتری از این مواد جلوگیری کنیم، باید از ماسکهای N95 وFFP2 وFFP3 که بر حسب تکنولوژی ساخت و نانو فیلترهای به کار رفته در آنها می‌توانند، تا ۹۰ درصد از ورود ذرات آلوده و ریزگردها به سیستم تنفسی جلوگیری کنند، استفاده کرد.

ماسک های سه لایه معمولی در آلودگی هوا تقریباً بی اثر هستند

اما برخی از کارشناسان نیز بر این باور هستند ماسک‌های جراحی و یا سه لایه معمولی در آلودگی هوا در زمیان آلودگی هوا تأثیر چندانی ندارد،  مهدی کمری کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بعد از شیوع بیماری کووید ۱۹ استفاده از ماسک تقریباً به یک امر ضروری تبدیل شد. این موضوع در مورد آلودگی هوا حتی بیشتر از دوران همه گیری کووید ۱۹ دارای اهمیت است با این تفاوت که ماسک‌های جراحی و یا سه لایه معمولی در آلودگی هوا تقریباً بی اثر هستند.

وی افزود: ماسک‌های مناسب در شرایط آلودگی هوا، شامل انواع N۹۵(NIOSH-۴۲CFR۸۴)، KN۹۵(GB۲۶۲۶-۲۰۰۶) و FFP۲(EN ۱۴۹-۲۰۰۱) هستند که می‌توانند با استفاده از استانداردهای شناخته شده بین‌المللی تا ۹۵ درصد ذرات معلق را فیلتر کنند.

کمری گفت: این ماسک‌ها در دو نوع بدون دریچه و دریچه‌دار تولید می‌شوند. افرادی که مشکوک به بیماری کووید ۱۹ هستند، حتماً باید از نوع بدون دریچه آن استفاده کنند.

وی افزود: افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند و زنان باردار، قبل از استفاده از این ماسک‌ها با پزشک خود مشورت کنند.

حتما از ماسک استفاده کنید

تحقیقات نشان می دهد کاربرد اصلی ماسک جراحی، جلوگیری از انتقال باکتری‌های موجود در بزاق یا مخاط افراد از طریق بازدم، صحبت کردن، عطسه و یا سرفه در حین جراحی به زخم باز یا سطوح استریل است.

در واقع ماسک جراحی تنها جلوی پخش شدن بزاق و مخاط را می‌گیرد و به هیچ وجه جلوی ورود ذرات معلق را نخواهد گرفت، در عین حال ورود هوا تنها از طریق سطح ماسک انجام نمی‌شود و فضای حدفاصل ماسک و صورت موجب ورود هوای بدون فیلتر به ماسک می‌شود؛ بنابراین ماسک جراحی برای مقابله با آلودگی هوا تقریبا هیچ اثری ندارد.

جالب اینکه در بعضی نقاط جنوب شرقی آسیا افراد برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های همه‌گیر، هر روز از ماسک جراحی استفاده می‌کنند؛ اما نکته مهم این است که استفاده از ماسک در زمان الودگی هوا می تواند کمک شایانی به سلامتی باشد و باید از هر ماسکی در زمان آلودگی هوا استفاده کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته