دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برای انجام مأموریت با کاوشگر خلیج فارس محقق شد؛

ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی

ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی
محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی موفق به ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری در راستای انجام مأموریت با کاوشگر خلیج فارس شدند.
کد خبر : 908724

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، هادی گریوانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی دراین نشست با اشاره به آخرین ماموریت کشتی اقیانوس پیما گفت: تا پیش از این عمق ۷۰۰ متری در دریای خزر مورد مطالعه قرار گرفته بود. برای تحقیقات در اعماق بیشتر ما مجبور بودیم از دستگاهی بهره ببریم که قیمت بالایی داشت و تهیه آن از کشور‌های خارجی دشوار بود، از این رو اقدام به ساخت تجهیزی کردیم که توسط محققان پژوهشگاه به نتیجه رسید و عمیق‌ترین ماموریت بین ۲۱۰۰ و ۵۰۰ متری با موفقیت انجام شد.

گریوانی با بیان اینکه این دستگاه با پنج درصد هزینه‌ نمونه وارداتی ساخته شد، گفت: با استفاده از این دستگاه در عمیق‌ترین عمق در ۶۵ مایلی ساحل ایران حفاری انجام شد. از جاسک حدود ۶۵ مایل به سمت عمان بخش عمیق حفاری کردیم.

وی افزود: بیش از ۵۰ نقطه از اعماق ۵۰۰ و ۶۰۰ متر شروع کردیم و در عمیق‌ترین عمق ۲۱۲۳ متر حفاری انجام دادیم. نمونه‌های گرفته شده  در آزمایشگاه‌های شیمی، زمین شناسی و ... در حال مطالعه است.

وی گفت: کار دیگری که در قالب این مطالعه انجام شد و از جنبه‌های علمی و حتی دفاعی با ارزش است مشخصات ستون آب است که چه مشخصات فیزیکی و شیمیایی دارد. از این داده ها در مدل سازی‌های مختلف استفاده می‌شود. به عنوان مثال در تعیین چرخه‌های آب این مدلها تعیین کننده است. در دریای عمان لایه‌هایی از آب وجود دارد که از قطب جنوب در مقیاس جهانی می‌آیند و منابع باارزش غذایی همراه خود دارند.

وی درباره زمان استخراج داده‌ها گفت: از داده‌ها استفاده‌های اولیه می‌شود و تا سال‌ها از این داده‌ها در موضوعات مختلف بهره برداری می شود.

وی درباره بازه زمانی مغزه گیری گفت: پروسه مقدمات عملیات مغزه گیری یک ماه طول کشید و قبل از تعطیلات عید شروع شد و تیم تحقیقاتی تعطیلات عید را روی شناور حضور داشتند در واقع از ۲۵ اسفند وارد شناور شدیم و ۱۸ فروردین کار را تمام کردیم.

وی علت انجام عملیات در این زمان را استفاده بهینه از شناور عنوان کرد و گفت: دریای عمان تحت تاثیر باد‌های موسمی ناشی از پدیده مانسون است که این پدیده در اردیبهشت ماه شروع می‌شود و عملیات مطالعات دریایی در آن زمان را با مشکلات و خطرات بسیاری همراه می نماید. برای اینکه به این شرایط برخورد نکنیم مجبور شدیم در تعطیلات نوروز مطالعات را انجام دهیم.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته