دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1403 - 00:01
آنا در گفت‌وگو با اعضای هیئت علمی بررسی کرد؛

واکاوی راهکارهای عملیاتی تحقق شعار سال ۱۴۰۳ در دانشگاه‌

واکاوی راهکارهای عملیاتی تحقق شعار سال ۱۴۰۳ در دانشگاه‌
مراکز آموزش عالی ازجمله مراکزی هستند که ارتباط مستقیمی با مردم دارند و می‌توانند موجب تسریع مشارکت آنان در تحقق جهش تولید شوند.
کد خبر : 903638

خبرگزاری علم و فناوری آنا - حسین بوذری؛ مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۳ را «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.

نامگذاری این سال از چند جهت قابل ارزیابی است؛ نخست بُعد اقتصادی و دوم بُعد مشارکت مردم، «جهش تولید» قطعاً قابل دستیابی است، به‌خصوص با وجود ظرفیت‌های بزرگ و قابل دسترس اقتصادی و از همه مهم‌تر حضور و وجود بخش خصوصی می‌تواند علاوه بر تنوع و تحول اقتصادی در سفره‌های مردم هم تحول ایجاد کند.

اما مهم‌ترین موضوعی که مقام معظم رهبری از آن نام بردند «مشارکت مردم» است، البته «مشارکت مردم» در اقتصادی موضوع جدیدی نیست و طی سال‌های گذشته بارها و بارها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر حضور و مشارکت مردم در اقتصاد کشور تأکید شده بود.

اما باید این موضوع را در نظر داشت که مقام معظم رهبری مردم را مقید به حضور در اقتصاد کشور کرده‌اند و قطعاً حضور مردم و مشارکت آنان در اقتصاد کشور می‌تواند گره کور اقتصاد را باز کند، به شرط آنکه مسئولان به مردم اعتماد لازم را داشته باشند.

موضوع مهم‌تر و قابل تأمل‌ ورود مراکز آموزش عالی برای تحقق شعار سال است؛ چراکه این مراکز ارتباط مستقیمی با مردم دارند و می‌توانند موجب تسریع مشارکت مردم در تحقق جهش تولید شوند.

یکی از این مرکز آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی است، این دانشگاه بارها و بارها ثابت کرده که بدون با تلفیق «فرهنگ، علم و فناوری» قادر است مشکلات بزرگی را از سر راه کشور بردارد و اجرای طرح «پویش» مصداق این موضوع است.

به‌کارگیری «فرهنگ، علم و فناوری» در کنار مؤلفه‌های «دانشگاه، جامعه و صنعت» قطعاً می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند و از سویی تلفیق علم و تجربه و تولید فکر که در تخصص دانشگاه آزاد اسلامی است، از دیگر مؤلفه‌های لازم برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

خبرگزاری آنا با توجه به اهمیت شعار سال ۱۴۰۳ (جهش تولید با مشارکت مردم) و تأکید دکتر طهرانچی بر اینکه «در سال ۱۴۰۳، بسترهای جدیدی همچون سکوی تولید، تضمین، تامین و سکوی توزیع و لجستیک و سکوهایی در حوزه صنایع خلّاق و عرصه‌های تربیتی را راه‌اندازی خواهیم کرد» سراغ رؤسا، اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه آزاد اسلامی رفته تا درباره ظرفیت‌های دانشگاه آزاد و چالش‌ها و مشکلات پیش روی برای تحقق شعار سال با آنان گفت‌وگویی داشته باشد.

لزوم حمایت از فعالیت‌های کارآفرینی دانشجویان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، راه‌های مشارکت مردم در راستای جهش تولید را دعوت از کارآفرینان و تولیدکنندگان موفق به‌منظور برگزاری رویداد‌های انتقال تجربه و ایجاد مشوق در قالب بخشنامه یا قوانین برای دانشجویان به‌منظور گام برداشتن در مسیر تولید برشمرد.

مهدی رفیعی اضافه کرد: به‌کارگیری روش‌های نوین تأمین مالی مانند روش تأمین مالی جمعی از طریق واگذاری سهام و ... به منظور اجرای طرح‌های متوسط و بزرگ و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه برای افزایش بهره‌وری واحد‌های کوچک و متوسط از دیگر راه‌های تحقق جهش تولید با مشارکت مردم است.

وی درباره اینکه رسالت و ظرفیت‌های دانشگاه و دانشگاهیان در راستای تشویق مردم به مشارکت در جهش تولید چیست؟ پاسخ داد: حمایت از فعالیت‌های کارآفرینی دانشجویان و تشویق خانواده‌ها به حمایت از آنها و در اختیار قراردادن فضا‌های پارک علم و فناوری دانشگاه برای ایجاد واحد‌های تحقیق و توسعه در دانشگاه به‌منظور افزایش بهره‌وری از وظایف دانشگاه‌ها برای جهش تولید است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد به آنا گفت: ایجاد فرهنگ حمایت از تولیدکنندگان، استفاده از کالا‌های ساخت داخل با معرفی الگو‌های موفق جهان و اهمیت نقش مردم در ارتقای جایگاه اقتصادی کشور و به‌کارگیری از صددرصد ظرفیت‌های دانشگاه شامل زیرساخت‌ها، تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی و شبکه‌سازی کارآفرینان درراستای ایجاد خطوط تولید فناورانه در جلب مشارکت مردم برای تحقق جهش تولید بسیار مؤثر است.

دانشگاه حکمی باید به مرحله اجرایی‌سازی برسد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود درباره راه‌های مشارکت مردم در راستای جهش تولید گفت: راه رسیدن به تولید از تولید فکر آغاز می‌‌شود و نیاز به پرورش انسان‌هایی است که از یک سو خلّاق باشند و از سوی دیگر اخلاق‌مدار که دانش تولید شده مبتنی بر بینش باشد و این امر میسر نمی‌‌شود، مگر اینکه دانشگاه‌های حکمی شکل گیرد.

حسین صفری اضافه کرد: ویژگی‌های دانشگاه حکمی که در سند تحول و تعالی دانشگاه نیز به‌عنوان یک امر راهبردی به آن اشاره شده، باید به مرحله اجرایی برسد، همانطور که حرکتی از سوی انقلاب به سوی تمدن نوین اسلامی ترسیم شده و آنچنان که بیان شد: «در قله‌ایم»، یعنی در گذار به‌سوی تمدن‌سازی به گام‌های آخر نزدیک می‌شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گیلان و واحد رشت به آنا گفت: در این تمدن‌سازی نیاز به انسان‌هایی است که موید نشانه‌هایی از صفات الهی باشند، صفاتی مانند عالم، خالق، باسط و ... نیاز به انسان‌هایی که در آنها حس مسئولیت‌پذیری موج می‌زند؛ چراکه برخود تکلیف می‌دانند (نه اینکه فقط به جستجوی حق و حقوق باشند) که نمودی از اسماء و صفات الهی باشند و اینگونه است که همدلی میسر می‌‌شود، دلی که اشاره به قسم بی‌صورت انسان است با اهداف و اعتقادات مشترک بوده که همدلی شکل می‌یابد.

صفری یادآور شد: در این گام‌های نهایی درراستای نیل و تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمندی به مراکز علمی حکمی ارجح است، مراکز علمی که درصدد پرورش حکیم باشد که تولید دانش می‌‌کند، اما دانشی که توأم با بینش باشد، هدفمندی از تولید دانش آنها مبتنی بر اهداف عالی باشد.

وی تبیین کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود برای عملیاتی و اجرایی کردن این گوهر نفیس مدتی است که به شکل‌دهی سلسله جلساتی با عنوان حکمی‌سازی دانشگاه مترصد بوده که در آن از صاحبان علم با دغدغه‌های فرهنگی از تمام مراکز دانشگاهی منطقه و همچنین از حوزه‌های علمیه برای اشاعه این نظام فکری مولد و شکل‌دهی تفکر حکمی‌سازی مراکز علمی، دعوت به عمل می‌آورد تا بر تکلیف و وظیفه خود درراستای بسترسازی و شکل‌دهی سکو‌های تولید مراکز پرورش حکیم، نقش‌آفرینی کند.

تحقق شعار سال با مشارکت مردم و ظرفیت‌های جوانان

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاج قاسم سلیمانی درباره شعار سال ۱۴۰۳ (جهش تولید با مشارکت مردم) با بیان اینکه شعار امسال به‌عنوان یک راهبرد اساسی کشور از جنبه‌های مختلفی فابل تحلیل و بررسی است، اظهار کرد: مهم‌ترین نکته برجسته شعار امسال که با جدیت و حساسیت زیاد بر آن تأکید شده، نحوه و چگونگی(برنامه‌ریزی) و راهکارهای مشارکت مردمی است.

محسن زاینده‌رودی اضافه کرد: این حساسیت و دقت از دو جهت اهمیت دارد؛ نخست برای به سرانجام رساندن اهداف برنامه هفتم که امسال نخستین سال شروع این برنامه است و دوم اهمیت آن برای تحقق جهش تولید که امر بسیار مهم و بزرگی است که قطعاً با مشارکت مردمی می‌تواند تحقق یابد.

وی عنوان کرد: مشارکت مردمی به‌دلیل ظرفیت‌های بالای جوانان در نمایشگاهی که  اخیراً فعالیت‌های تولیدی بخش خصوصی با سرمایه و ابتکار خود به معرض دید قرار داده بودند و مورد بازدید  مقام معظم رهبری قرار گرفت موجب شد که این جرقه برای برنامه‌ریزی این راهبرد بسیار مهم ایجاد شود.

عضو گروه کشوری اقتصاد دانشگاه ازاد اسلامی متذکر شد: حتی اصطلاح چرخ‌دنده‌های اقتصادی برای این منظور استفاده شد که تا مشارکت مردمی نباشد نمی‌توان شاهد حرکت این چرخ‌دنده‌های بزرگ و کوچک اقتصادی بود.

اتخاذ سیاست‌های نابودکننده رانت اقتصادی

زاینده‌رودی تبیین کرد: البته مشارکت مردمی باید در کنار سایر ابزارها و وسايلی قرار گیرد که اقتصاد کشور را به شکوفایی برساند.

وی افزود: مشارکت مردمی به‌عنوان یک راهبرد اساسی مبتنی بر راهکارهایی است که در حوزه‌های اقتصاد خُرد قابل برنامه‌ریزی و سیاستگذاری است.

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاج قاسم سلیمانی به آنا گفت: ازجمله این راهکارها می‌توان به سیاست‌هایی که منجر به از بین بردن رانت اقتصادی، جلوگیری از ایجاد انحصار و کنترل آثار خارجی (مثبت و منفی) در فرآیند تولید و خدمات و حتی اصلاح فیمت‌های نسبی و در نتیجه اصلاح الگوی مصرف و بهبود سبک زندگی می‌شود اشاره کرد که می‌تواند انگیزه‌های بیشتری برای مشارکت مردمی مهیا کند قرار می‌گیرند.

عضو گروه کشوری اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد که آنچه جامعه دانشگاهیان برای تحقق این شعار بسیار راهبردی باید مورد توجه قرار دهند ایجاد روحیه امید و تلاش است که می‌تواند زمینه‌های حضور جوانان تحصیل‌کرده را در فعالیت‌های اقتصادی به‌طور واقعی ایجاد کند.

علت عقب‌ماندگی ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی

یک استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه جهش تولید نقطه مقابل اقتصاد ترجمه‌ای و وارداتی است، نقش دانش‌بنیان‌ها در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ (جهش تولید با مشارکت مردم) را پررنگ برشمرد. 

اعظم صالحی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به رسالت و ظرفیت دانشگاه و دانشگاهیان در راستای تشویق مردم به مشارکت در جهش تولید اظهار کرد: اسلام طرفدار تولید بوده و خداوند متعال در این زمینه می‌فرماید که زمین، آسمان، باد و باران، میوه و نخل‌ها را مسخر شما کردیم و شما هستید که باید با تلاش از این منابع استفاده باشید.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد هدف نبوده، بلکه وسیله است، اضافه کرد: اگر اقتصاد کشور ضعیف باشد زمینه نفوذ، دخالت و سلطه دشمن را مهیا خواهد کرد، برعکس درصورتی که اقتصاد کشور قوی باشد وسیله قدرت و اقتدار آن کشور خواهد بود

استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسکن عنوان کرد: با تکیه بر توانایی‌های هر فرد می‌توانیم استعداد‌های انسانی را شناسایی کنیم و نماز به ما آموخته در سایه رحمت الهی کار کنیم.

وی افزود: اقتصادی می‌تواند پابرجا بماند که از درون رشد کرده و به خود متکی و مردمی بوده و با شیوه دانش‌بنیان به پیشرفت رسیده باشد

صالحی متذکر شد: یکی از دلایل اصلی عقب‌ماندگی ایران در قبل از انقلاب اسلامی وابستگی رژیم سلطنتی و شاهنشاهی به غرب بود که صنعت و علم ایران دوران پهلوی ترجمه‌ای و وارداتی بود.

این استاد دانشگاه تبیین کرد: حتی صنعت ایران قبل از انقلاب اسلامی وارداتی بود و ایران دوران پهلوی به نوعی تحقیر شده بود، اما بعد از انقلاب اسلامی ایران در مسیر پیشرفت قرار گرفت.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسکن، جهش تولید را عامل مهم استقلال و پیشرفت کشور ارزیابی و بیان کرد: استقلال واقعی و رهایی از یوغ کفار با ایمان واقعی شکل می‌گیرد و باید استقلال سیاسی و اقتصادی خود را حفظ کنیم.

صالحی تبیین کرد: محیط دانشگاه با وجود استادان و دانشجویان گام‌های بلند امید، هوشیاری، سرعت عمل، ابتکار، عمل جهادی و ایثار را برداشته است؛ بنابراین دانشگاه می‌تواند محیط مناسبی برای پرورش روحیه معنوی دانشجویان در زمینه تولید، علم و صنعت باشد.

خودسازی زمینه جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است

وی توضیح داد: خودسازی زمینه جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است و با راه‌اندازی مراکز رشد در دانشگاه‌ها می‌توان به پیشرفت‌های علمی زیادی رسید و به نتایج بسیار خوبی دست یافت و استعداد‌های دانشجویان را شکوفا کرد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسکن افزود: قرآن کریم می‌فرماید: «ینفقون و یجاهدون» یعنی باید از مرز‌های علمی عبور کنیم و با شتاب بیشتری پیش برویم.

استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسکن گفت: دانشگاه می‌تواند محیط مناسبی برای پرورش روحیه معنوی دانشجویان در زمینه تولید، علم و صنعت باشد

صالحی تأکید کرد: این پیشرفت‌ها می‌تواند در صنعت، معدن، کشاورزی و سلامت باشد و در زمینه اقتصادی و تولید هم باید ایمان، اخلاق، انگیزه و پشتکار مدنظر قرار بگیرد و دانشگاه‌ها با نقش‌آفرینی در زمینه ارتقای معنوی دانشجویان و شناخت استعداد‌های این قشر به آینده علمی و معنوی آنان کمک می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید از استعداد دانشجویان برای پیشرفت اقتصاد استفاده شود، افزود: اقتصادی می‌تواند پابرجا بماند که از درون رشد کرده و به خود متکی و مردمی بوده و با شیوه دانش‌بنیان به پیشرفت رسیده باشد.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسکن تشریح کرد: اسلام در کنار تولید و مصرف هدفمندی را هم گوشزد می‌کند، چراکه تولید هدفمند به مصرف هدفمند می‌رسد، امیدوارم گام بلندی در مسیر پیشرفت اقتصاد و جهش تولید برداریم.

مردمی کردن اقتصاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همه‌ساله نقشه راه فعالیت‌های سازمان‌ها، شرکت‌ها، بخش خصوصی را با نامگذاری آن سال تعیین و به این ترتیب توجه تحلیلگران، نویسندگان و پژوهشگران را جلب می‌کنند.

محمد دوستار اضافه کرد: نامگذاری شعار سال همواره درباره موضوع مهم و حساس کشور بوده که جامعه با آن مواجه شده تا به فعالیت‌ها جهت‌دهی داده شده و هم‌افزایی در کارکرد‌های شعار کلی سال ایجاد شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان بیان کرد: یکی از ابعاد و مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده، موضوع مردمی کردن اقتصاد است و از آنجا که هر فعالیتی در کشور مبنا و فعالیت‌های مردمی داشته و مردم در آن حضور فعال و پررنگ‌تری داشتند که آن موفقیت‌آمیز بوده و نکات مثبتی از حضور مردم مشاهده می‌کنیم.

دوستار تشریح کرد: در سنوات گذشته از سوی مقام معظم رهبری سال‌ها با عنوان «رونق تولید» نامگذاری می‌شد و امسال هم که با نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده، به این دلیل بوده که جهش یک فعالیت متفاوت‌تر از سنوات گذشته است.

وی یادآور شد: از سویی باید یک نوع برجستگی در فعالیت‌ها وجود داشته باشد؛ چراکه این ظرفیت در کشور وجود دارد که توسط مقام معظم رهبری به‌خوبی شناسایی و زمان‌سنجی شده و شرایط در حال بالفعل شدن است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان متذکر شد: مقام معظم رهبری فرمودند که جهش تولید با مشارکت مردم تحقق می‌یابد و در صورتی که مردم پای کار نباشند شاید جهش به شکل ایده‌آل رخ ندهد و برای تحقق جهش تولید هم نیازمند زمینه‌سازی‌هایی هستیم.

مردم در زمینه جهش تولید اثرگذار هستند

دوستار توضیح داد: نخست اینکه باید افکار عمومی به این سمت سوق پیدا کند؛ چراکه مردم در زمینه جهش تولید اثرگذار هستند و مسیر تولید از مرحله تولید تا مرحله مصرف شکل می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: توجه به کالا‌های داخلی و مصرف آن در مقایسه با واردات می‌تواند اثرگذار باشد؛ به این معنی که هرچقدر از کالا‌های تولید داخل حمایت و از ورود کالا‌های مشابه خارجی جلوگیری شود، زمینه مصرف و حتی زمینه صادرات به سایر کشور‌ها مهیا خواهد شد و اینگونه چرخه تولید هم به گردش درخواهد آمد.

شکل‌دهی به سرمایه‌های خُرد مردم و راه‌اندازی کسب و کار‌ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تأکید کرد: شکل‌دهی به سرمایه‌های خُرد مردم و راه‌اندازی کسب و کار‌ها از طریق راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و در این راستا مردم می‌توانند کنار هم شرکت‌های تولیدی و مصرف راه‌اندازی کنند تا در موضوعات مختلف سرمایه‌گذار باشند.

دوستار عنوان کرد: از سویی صندوق‌ها، بانک‌ها و مراکز مالی پشتیبان باید در این زمینه از مردم حمایت لازم را داشته باشند؛ به‌خصوص در راه‌اندازی شرکت‌های تولیدی توسط دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها با نگاه دانش‌بنیانی که می‌تواند در تحقق شعار سال بسیار موثر خواهد بود.

توجه جدی دولت به بخش خصوصی

وی افزود: توجه جدی دولت به بخش خصوصی و زمینه‌سازی برای فعالیت بیشتر آن می‌تواند به اقتصاد کشور کمک زیادی کند تا دولت درگیری مسائل تولید و تولیدگر نباشد و تولید به بخش خصوصی و آحاد مردم واگذار شود و این زمینه تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی را هم به شکل بهتر و مطلوب‌تر مهیا خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان اضافه کرد: شناسایی مسائلی که شرکت‌ها با آن مواجه هستند و واگذارکردن آنها به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نیز ازجمله موضوعاتی است که به جهش تولید، افزایش سطح تولید و زمینه‌سازی برای مشارکت بیشتر مردم در آن کمک خواهد کرد تا جهش تولید زمینه صادرات، حفظ استقلال و رهایی از وابستگی به کالا‌های اساسی در جامعه را مهیا کند.

عملکرد مثبت دانشگاه آزاد در زمینه جهش تولید

دوستار درباره اینکه رسالت و ظرفیت‌های دانشگاه و دانشگاهیان در راستای تشویق مردم به مشارکت در جهش تولید چیست؟ چنین پاسخ داد: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ می‌تواند نقش بسیار موثری داشته باشد و از آنجا که دانشگاه آزاد مردمی و اجتماعی است؛ بنابراین نمی‌تواند نسبت به مسائل و چالش‌های حوزه‌های مختلف در جامعه بی‌تفاوت باشد.

وی بیان کرد: پیشینه و عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در سنوات گذشته نشان داده که این دانشگاه در زمینه فراخوان‌های عمومی در زمینه مطالبات به‌حق مقام معظم رهبری همواره عملکرد موثر داشته و بسیار فعال عمل کرده و برای تحقق شعار سال هم قطعاً عملکرد بسیار موثری خواهد داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان مطرح کرد: هرچند دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه موضوعات مرتبط با جهش تولید توجه ویژه‌ای در سنوات گذشته به تولید داشته و با مدیریت مناسب دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان و مدیران سازمان مرکزی مدیریت خوبی به حوزه تولید صورت گرفته است.

دوستار مطرح کرد: رویکرد‌هایی از قبیل برگزاری طرح پویش، اجرای صحیح و به‌موقع طرح صدرا، ارائه دستاورد‌های نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت‌های موجود در دانشگاه، نمایشگاه‌هایی که به ارائه دستاورد‌های دانشگاه آزاد پرداختند و توانمندی‌ها و نمایش ظرفیت‌های دانشگاه برای ارائه خدمات علمی و فناوری گام‌هایی است که دانشگاه آزاد اسلامی برداشت و در سنوات آینده هم گام‌هایی را برای تحقق جهش تولید برخواهد داشت.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه طرح‌های پژوهشی و تحقیاتی و تبدیل آنها به پروژه‌های فناورانه و پاسخگویی به نیاز‌های صنعت می‌تواند در راستای تحقق جهش تولید نقش موثری ایفا کند و روی آوردن صنعت به دانشگاه و عقد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه و صنعت، شرکت‌های بخش خصوصی و کسب و کار‌های کوچک و متوسط زمینه رشد و جهش تولید را مهیا خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت مطرح کرد: این دانشگاه آمادگی خود را به تمامی صنایع اعلام می‌کند که اگر نیازمندی‌های خود را به دانشگاه انتقال دهند دانشگاه آزاد نظام موضوعات صنایع را دسته‌بندی می‌کند و راهکار‌های علمی و فناورانه برتری را برای افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها در حوزه‌های موضوعات مختلف و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و بهره‌وری تجهیزات و سرمایه انجام می‌دهد و مشاوره‌های لازم را در این زمینه ارائه می‌کند.

رسالت دانشگاهیان در راستای تشویق مردم به مشارکت در جهش تولید

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO‌ها)، جذب سرمایه‌گذاران داخل و مقیم خارج و تقویت شرکت‌های تعاونی از جمله در حوزه کشاورزی مجتمع‌های کشت و صنعت تعاونی گام مفیدیه درراستای مشارکت مردمی در تولید در جلب مشارکت مردم برای تحقق شعار جیار موثر است.

سید حمیدرضا میرطاووسی، رسالت و ظرفیت‌های دانشگاه و دانشگاهیان در راستای تشویق مردم به مشارکت در جهش تولید را اینگونه برشمرد: رسالت دانشگاه برگزاری نشست‌های تخصصی کرسی‌های علمی و همایش‌های علمی درراستای تبیین و ترویج شعار سال و عملیاتی کردن آن، تقویت ظرفیت فعالیت پارک علم و فناوری و مراکز رشد و جذب سرمایه‌‌گذاران و نخبگان دانشجو و تقویت فعالیت مراکز علمی تحقیقاتی دانشگاه در راستای جذب نخبگان ازجمله این رسالت‌هاست.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد درباره اینکه دکتر طهرانچی در پیام سال نو، راه‌اندازی بستر‌های جدیدی مانند سکوی تولید، تضمین، تأمین و سکوی توزیع و لجستیک و سکو‌هایی در حوزه صنایع خلّاق و عرصه‌های تربیتی را مطرح کردند، واحد دانشگاهی شما تا چه اندازه برای این بسترسازی و راه‌اندازی سکوها ظرفیت دارد؟ چنین پاسخ داد: در عرصه سکو‌های صنایع خلّاق دانشگاه طی سال‌های گذشته رویداد‌های مهم صدرا و استارت‌آپی را برگزار کرده و در عرصه تربیتی نیز تمام دانشکده‌ها موظف و مکلف به تقویت و ترویج فرهنگ و الگوی ملی مذهبی در چارچوب اهداف کلی نظام جمهوری اسلامی و اجرای منویات مقام معظم رهبری بوده و هستند.

به گزارش آنا، مهم‌ترین رسالتی که مراکز آموزش عالی و در رأس آن دانشگاه آزاد اسلامی برعهده دارند، اینکه با تلفیق علم و تجربه به رویارویی با چالش‌های شعار سال بروند و دانشگاه آزاد اسلامی با حرکت در مسیر علم و فناوری، صنایع خلّاق و طرح صدرا (صنعت، دانشگاه و راه اشتغال) قطعاً می‌تواند در مسیر تحقق شعار سال گام‌های بزرگی بردارد.

موضوع مهم‌تر به کارآفرینی دانشجویان بازمی‌گردد که در قالب طرح پویش قابل دستیابی است، موضوعی که دانشگاه آزاد سال‌هاست در این مسیر گام برمی‌دارد و با استقبال قابل توجه دانشجویان هم مواجه شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته