دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1403 - 14:02
یک مقام سازمان غذا و دارو هشدار داد:

لزوم پرهیز تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون

لزوم پرهیز تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: طبق آخرین ویرایش فهرست دارویی ایران، سفتریاکسون داروی بیمارستانی است و باید از تجویز و مصرف آن به‌صورت سرپایی باید اجتناب شود.
کد خبر : 909510

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، زهرا جهانگرد با تاکید بر اینکه تزریق آنتی‌بیوتیک سفتریاکسون فقط باید با تجویز پزشک و صرفاً در بیمارستان (در مکان مجهز به تجهیزات احیاء و تیم متبحر برای انجام عملیات احیاء) انجام شود، گفت: در صورت مصرف دارو در مراکز فاقد تجهیزات، منجر به عوارض دارویی شده، جان بیمار در خطر خواهد بود.

وی افزود: به‌منظور پایش علائم بالینی و تحت‌نظر به‌منظور پایش وقوع عوارض ناخواسته احتمالی، بیماران باید حداقل 30 دقیقه پس از تزریق تحت نظر باشند و در صورت بروز هر گونه علائم و نشانه های ازدیاد حساسیت، تزریق دارو قطع و اقدامات حمایتی و درمانی لازم بر اساس علائم بالینی انجام گیرد. 

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت توصیه کرد: از تجویز و مصرف داروی سفتریاکسون در موارد مصرف تایید نشده و فاقد اندیکاسیون‌های تایید شده و همچنین مصرف خودسرانه و غیرمنطقی داروهای آنتی‌بیوتیک از جمله داروی سفتریاکسون اجتناب شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته